پلی استیشن
PlayStation (به ژاپنی: ep レ イ ス テ ー シ ョ ン ، Hepburn: Pureisutēshon ، رسماً مخفف PS) یک مارک بازی ویدیویی ژاپنی است که از پنج کنسول بازی ویدئویی خانگی ، و همچنین یک مرکز رسانه ای ، یک سرویس آنلاین ، یک سری کنترل کننده ، دو دستی و یک دستگاه تشکیل می شود. حراج کنسول بازی. تلفن ، و همچنین چندین مجله. نام تجاری توسط Sony Interactive Entertainment ، یک بخش از Sony تولید شده است. اولین کنسول PlayStation در ژاپن در دسامبر 1994 و سال بعد در سراسر جهان منتشر شد.
کنسول اصلی این سری اولین کنسول از هر نوع بود که بیش از 100 میلیون دستگاه ارسال کرد و این کار را در کمتر از یک دهه انجام داد.جانشین آن ، PlayStation 2 ، در سال 2000 عرضه شد. PlayStation 2 با فروش بیش از 155 میلیون دستگاه در پایان سال 2012 ، پرفروش ترین کنسول خانگی است. کنسول بعدی سونی ، PlayStation 3 ، در سال 2006 عرضه شد و بیش از 87.4 میلیون دستگاه تا مارس 2017 فروخته شد. کنسول بعدی سونی ، پلی استیشن 4 ، در سال 2013 عرضه شد و در عرض یک روز یک میلیون واحد فروخت و سریعترین کنسول فروش تاریخ شد. آخرین کنسول این مجموعه ، پلی استیشن 5 ، در سال 2020 منتشر شد.
اولین کنسول بازی دستی این سری ، PlayStation Portable یا PSP ، تا نوامبر 2013 در کل 80 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت. جانشین آن ، PlayStation Vita ، که در ژاپن در دسامبر 2011 و در بیشتر مناطق اصلی در فوریه 2012 راه اندازی شد ، تا ژانویه 2013 بیش از چهار میلیون واحد فروخت. PlayStation TV یک میکرو کنسول است و یک نوع غیر قابل حمل از کنسول دستی دستی PlayStation Vita است. از دیگر سخت افزارهای منتشر شده به عنوان بخشی از سری پلی استیشن می توان به PSX اشاره کرد ، یک ضبط کننده ویدئو دیجیتال که با پلی استیشن و پلی استیشن 2 ادغام شده بود ، هرچند که به دلیل قیمت بالا عمر کوتاهی داشت و هرگز در خارج از ژاپن منتشر نشد و همچنین سونی براویا مجموعه تلویزیونی که دارای یک پلی استیشن 2 یکپارچه است. حراج آنلاین .سری اصلی کنترل کننده های مورد استفاده در سری پلی استیشن DualShock است ، که یک سری از گیم پد لرزش-بازخورد است و تا ژوئن 2008 28 میلیون کنترل کننده فروخته است.
شبکه PlayStation یک سرویس آنلاین با حدود 110 میلیون کاربر ثبت شده (تا ژوئن 2013) و بیش از 103 میلیون کاربر فعال ماهانه است. (از دسامبر 2019) این بازار شامل یک فروشگاه مجازی آنلاین ، فروشگاه PlayStation است که امکان خرید و بارگیری بازی ها و انواع مختلف چندرسانه ای ، یک سرویس آنلاین مبتنی بر اشتراک موسوم به PlayStation Plus و یک سرویس شبکه بازی های اجتماعی به نام PlayStation Home را فراهم می کند. ، که در هنگام تعطیلی در مارس 2015 بیش از 41 میلیون کاربر در سراسر جهان داشت. PlayStation Mobile (مجموعه PlayStation سابق) یک چارچوب نرم افزاری است که محتوای PlayStation را در دستگاه های تلفن همراه فراهم می کند. نسخه 1.xx از PlayStation Vita ، PlayStation TV و دستگاههای خاصی که سیستم عامل Android را اجرا می کنند پشتیبانی می کند ، در حالی که نسخه 2.00 که در سال 2014 منتشر شد فقط PlayStation Vita و PlayStation TV را هدف قرار داده است. محتوایی که قرار است تحت این چارچوب منتشر شود ، در حال حاضر فقط از بازیهای اصلی PlayStation تشکیل شده است.
محصولات نسل هفتم پلی استیشن همچنین از XrossMediaBar استفاده می کنند که یک رابط کاربری گرافیکی برنده جایزه Emmy در زمینه فناوری و مهندسی است. رابط کاربری مبتنی بر صفحه لمسی به نام LiveArea برای PlayStation Vita راه اندازی شد که عناصر شبکه های اجتماعی را در رابط ادغام می کند. علاوه بر این ، کنسول های PlayStation 2 و PlayStation 3 همچنین از سیستم عامل های مبتنی بر Linux پشتیبانی می کنند. لینوکس به ترتیب برای PlayStation 2 و OtherOS ، اگرچه این مورد دیگر متوقف شده است. این مجموعه همچنین به خاطر کمپین های بازاریابی بیشماری شناخته شده است که آخرین آنها تبلیغات "عظمت در انتظار" و در نهایت تبلیغات "Play has no Limits" در ایالات متحده است.
این مجموعه همچنین به دلیل وجود SIE Worldwide Studios ، مجموعه ای از استودیوهای متعلق به Sony Interactive Entertainment که به طور انحصاری آنها را برای کنسول های PlayStation توسعه داده است ، از سری بازی های شخص اول نیز برخوردار است. علاوه بر این ، این سری بازی های مختلفی را با بودجه مجدد توسط سونی با نام های مختلف برای هر منطقه منتشر می کند. طاها بیوتی. این موارد شامل Greatest Hits، Platinum، Essentials و بهترین انتخاب بازی ها هستند.
layStation ذهنیت کوتاراگی ، مدیر سونی بود که یکی از بخشهای مهندسی سخت افزار این شرکت را مدیریت می کرد و بعداً "پدر پلی استیشن" لقب گرفت.
منشأ این کنسول به سال 1988 برمی گردد که در اصل یک پروژه مشترک بین نینتندو و سونی برای ایجاد CD-ROM برای Super Famicom بود. اگرچه نینتندو اواخر مارس 1991 وجود قرارداد سونی را انکار کرد ، سونی Super Famicom را با یک درایو CD-ROM داخلی نشان داد که دارای فناوری Green Book یا CD-i بود ، به نام "Play Station" (همچنین با نام SNES-CD) در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی در ژوئن 1991. با این حال ، یک روز پس از اعلامیه در CES ، نینتندو اعلام کرد که همکاری خود را با سونی در هم می شکند و تصمیم می گیرد در عوض با استفاده از همان فناوری با فیلیپس همکاری کند. این معامله توسط نینتندو شکسته شد زیرا آنها نتوانستند در مورد چگونگی تقسیم درآمد بین دو شرکت به توافق برسند. قطع همکاری باعث خشم رئیس جمهور سونی ، نوریو اوگا شد که وی با انتصاب کوتاراگی به عنوان مسئول توسعه پروژه PlayStation به عنوان رقیب نینتندو ، به این پاسخ واکنش نشان داد.
نمونه اولیه باقی مانده از "PlayStation" اصلی سونی ، یک Super Nintendo با درایو CD-ROM
در آن زمان ، مذاکرات بین نینتندو و سونی همچنان ادامه داشت و نینتندو در رابطه با همکاری جدید خود با فیلیپس "نقش غیر بازی" را به سونی پیشنهاد داد. تبلیغات گرام. این پیشنهاد به سرعت توسط کوتاراگی که با انتقادات فزاینده ای نسبت به کار خود در رابطه با ورود به صنعت بازی های ویدیویی از داخل سونی روبرو بود ، رد شد. مذاکرات رسماً در ماه مه سال 1992 پایان یافت و به منظور تصمیم گیری درباره سرنوشت پروژه پلی استیشن ، جلسه ای در ژوئن 1992 تشکیل شد که متشکل از رئیس سونی اوهگا ، رئیس پلی استیشن کوتاراگی و چندین نفر از اعضای ارشد هیئت مدیره سونی بود. در این جلسه ، کوتاراگی از یک سیستم اختصاصی مبتنی بر CD-ROM که روی آن کار می کرد ، رونمایی کرد که شامل بازی های ویدیویی با گرافیک سه بعدی در صفحه بود. سرانجام ، رئیس سونی اوهگا پس از یادآوری تحقیری که از نینتندو توسط کوتاراگی یادآوری شد ، تصمیم گرفت پروژه را حفظ کند. با این وجود ، به دلیل مخالفت شدید اکثریت حاضر در جلسه و همچنین مخالفت گسترده داخلی با پروژه توسط نسل قدیمی مدیران سونی ، کوتاراگی و تیمش مجبور شدند از دفتر مرکزی سونی به سونی موزیک منتقل شوند ، یک نهاد مالی کاملاً جداگانه متعلق به سونی است ، به منظور حفظ پروژه و حفظ روابط با فیلیپس برای پروژه توسعه MMCD (که منجر به ایجاد DVD می شود).
به گفته ریوجی آکاگاوا ، تهیه کننده SCE و رئیس شیگئو مارویاما ، در مورد تمرکز این کنسول روی گرافیک های دو بعدی یا گرافیک های چند ضلعی سه بعدی ، عدم اطمینان وجود داشت. سرانجام ، پس از مشاهده موفقیت های Sega's Virtua Fighter در بازی های ژاپنی ، که سونی متوجه شد "جهت PlayStation فوراً روشن شد" و گرافیک های چند ضلعی 3D به کانون اصلی کنسول تبدیل شدند.
لوگوی پلی استیشن توسط Manabu Sakamoto طراحی شده است. او می خواست که این آرم پشتیبانی سه بعدی کنسول را به خود جلب کند ، اما به جای افزودن عمق آشکار به حروف "P" و "S" ، او یک توهم نوری ایجاد کرد که حروف را در عمق فضا پیشنهاد می کند. یادگیری سئو .ساکاموتو همچنین با چهار رنگ اصلی روشن ، قرمز ، زرد ، سبز و آبی گیر کرده است ، فقط باید رنگ سبز را برای هماهنگی بهتر در لوگو تنظیم کند. ساکاموتو همچنین آرم سیاه و سفید را بر اساس همان طراحی طراحی کرد که مختص زمانهایی است که نمی توان از رنگها استفاده کرد.
شکل گیری سرگرمی رایانه ای سونی
در سونی موزیک سرگرمی ، کوتاراگی با شیگئو مارویاما ، مدیرعامل سونی موزیک و با آکیرا ساتو همکاری کرد تا در 16 نوامبر 1993 سونی کامپیوتر سرگرمی شرکت (SCEI) را تشکیل دهد. بخش اصلی SCEI همکاری اولیه آن با Sony Music بود که به SCEI کمک کرد تا استعدادهای خلاق را در شرکت جلب کند و همچنین SCEI را در ساخت ، بازاریابی و تولید دیسک کمک کند ، کاری که Sony Music با دیسک های موسیقی انجام می داد. دو عضو اصلی SCEI ، تری توکوناکا ، رئیس SCEI از دفتر مرکزی سونی و اولاف اولافسون بودند. اولافسون مدیرعامل و رئیس شرکت Sony Interactive Entertainment مستقر در نیویورک بود که شرکت اصلی شرکت Sony Computer Entertainment (SCEA) بود که در سال 1994 تأسیس شد.
پروژه پلی استیشن ، اولین پروژه رسمی SCEI ، سرانجام پس از چند سال توسعه ، در سال 1993 توسط مدیران سونی چراغ سبز نشان داد. همچنین در سال 1993 ، فیل هریسون ، که بعداً رئیس SCE Worldwide Studios شد ، در SCEI استخدام شد تا توسعه دهندگان و ناشران را برای تولید بازی برای پلتفرم PlayStation جدید خود جذب کند.
Computer Gaming World در مارس 1994 شایعه ای مبنی بر عرضه "Sony PS-X" را در ژاپن "قبل از پایان سال جاری منتشر کرد و با قیمت کمتر از 400 دلار" به فروش می رساند. پس از نمایش طرح توزیع سونی و همچنین دموی فنی کنسول جدید آن برای ناشران و توسعه دهندگان بازی در هتلی در توکیو در سال 1994 ، توسعه دهندگان زیادی شروع به نزدیک شدن به پلی استیشن کردند. دو نفر از آنها بعداً شریک اصلی شدند ، الکترونیک آرتز در غرب و نامکو در ژاپن بودند. یکی از عواملی که توسعه دهندگان را به این پلتفرم جذب کرد ، استفاده از کنسول مبتنی بر CD-ROM با قابلیت 3D بود که در مقایسه با کنسول رقیب نینتندو که از سیستم های کارتریج استفاده می کرد ، بسیار ارزان تر و ساخت آن آسان تر بود. این پروژه سرانجام در دسامبر سال 1994 وارد فروشگاه های ژاپن شد و به دلیل پایین بودن قیمت نسبت به رقیب خود ، سگا کیوان ، فروش گسترده ای کسب کرد. محبوبیت این کنسول پس از عرضه در سراسر جهان در آمریکای شمالی و اروپا گسترش یافت.
کنسول های خانگی
پلی استیشن
پلی استیشن اصلی که در 3 دسامبر 1994 در ژاپن منتشر شد ، اولین سری از کنسول و دستگاه های بازی دستی همه جا حاضر در پلی استیشن بود. این کنسول ها و به روزرسانی های جانشین شامل Net Yaroze (یک پلی استیشن مخصوص سیاه و سفید با ابزار و دستورالعمل برای برنامه ریزی بازی ها و برنامه های PlayStation) ، "PS one" (نسخه کوچکتر از نسخه اصلی) و PocketStation (دستی که بازی های PlayStation را افزایش می دهد) را شامل می شود. و همچنین به عنوان کارت حافظه عمل می کند). این بخشی از نسل پنجم کنسول های بازی ویدیویی بود که با Sega Saturn و Nintendo 64 رقابت می کرد. تا دسامبر 2003 ، PlayStation و PS one مجموعاً 102.49 میلیون واحد حمل کردند در نهایت به اولین کنسول بازی ویدیویی تبدیل شدند. برای فروش 120 میلیون واحد.
PS One
در تاریخ 7 ژوئیه سال 2000 ، همزمان با جانشین خود ، پلی استیشن 2 ، PS One (به صورت PS one) به طور قابل ملاحظه ای کوچکتر و از نو طراحی شده از کنسول اصلی بازی ویدیویی PlayStation بود. PS یکی از فروش های بیشتر کنسول های دیگر ، از جمله جانشین آن ، در باقی مانده سال بود. این دو تغییر اساسی نسبت به نسخه قبلی خود داشت ، اولین مورد تغییر زیبایی در کنسول و دیگری رابط کاربری گرافیکی منوی اصلی بود. یک تغییر از رابط کاربری گرافیکی که قبلاً فقط در کنسول های PAL تا آن زمان استفاده می شد.
پلی استیشن 2
کنسول اصلی پلی استیشن 2 (سمت چپ) و کنسول باریک پلی استیشن 2 با کارت حافظه 8 مگابایتی و کنترلر DualShock 2 (راست)
پلی استیشن 2 در سال 2000 ، 15 ماه پس از Dreamcast و یک سال قبل از سایر رقبای خود ، Xbox و Nintendo GameCube ، منتشر شد و بخشی از نسل ششم کنسول های بازی ویدیویی است و با اکثر بازی های اصلی PlayStation سازگار است. همانند مدل قبلی خود ، از طراحی مجدد باریک تری برخوردار شده است. این کنسول موفق ترین کنسول در جهان است ، با فروش بیش از 155 میلیون دستگاه از 28 دسامبر 2012. در تاریخ 29 نوامبر 2005 ، PS2 سریعترین کنسول بازی بود که به 100 میلیون واحد حمل شده دست یافت و این موفقیت را در 5 سال و 9 ماه از زمان راه اندازی به دست آورد. جمعه سیاه. این دستاورد سریعتر از مدل قبلی خود ، پلی استیشن اتفاق افتاد ، که "9 سال و 6 ماه از زمان راه اندازی" طول کشید تا به همان رقم برسد. محموله های PlayStation 2 در ژاپن در تاریخ 28 دسامبر 2012 به پایان رسید. گاردین در 4 ژانویه 2013 گزارش داد که تولید PS2 در سراسر جهان به پایان رسیده است ، اما مطالعات نشان داد که بسیاری از مردم در سراسر جهان حتی اگر دیگر مورد استفاده قرار نگیرند ، هنوز صاحب یکی هستند. PlayStation 2 در سال 2015 به عنوان بهترین کنسول فروش تاریخ شناخته شده است.
مدل Slimline
در سال 2004 ، چهار سال پس از عرضه نسخه اصلی PlayStation 2 ، PlayStation 2 Slimline اولین طراحی مجدد اصلی PlayStation 2 بود. در مقایسه با مدل قبلی ، Slimline کوچکتر ، نازک تر ، ساکت تر و همچنین دارای یک اترنت داخلی بود. پورت (در بعضی از بازارها مودم یکپارچه ای نیز دارد). در سال 2007 ، سونی شروع به ارسال نسخه ای از Slimline کرد که سبک تر از Slimline اصلی بود به همراه آداپتور برق سبک تر. در سال 2008 ، سونی بازنگری دیگری در Slimline منتشر کرد که دارای طراحی داخلی اساسی بود و شامل منبع تغذیه در کنسول مانند PlayStation 2 اصلی بود و باعث کاهش بیشتر وزن کنسول شد.
پلی استیشن 3
PlayStation 3 (PS3) در 11 نوامبر 2006 در ژاپن منتشر شد ، کنسول بازی نسل هفتم از شرکت سونی است. با مایکروسافت Xbox 360 و Nintendo Wii رقابت می کند. حراجی آنلاین. PS3 اولین کنسول این سری است که استفاده از فناوری حس حرکت را از طریق کنترل کننده بی سیم Sixaxis معرفی می کند. این کنسول همچنین دارای یک پخش کننده Blu-ray Disc است و از وضوح تصویر با کیفیت بالا برخوردار است. PS3 در ابتدا با هارد دیسک 20 گیگابایتی یا 60 گیگابایتی عرضه می شد ، اما با گذشت سال ظرفیت آن تا 500 گیگابایت افزایش یافت. PlayStation 3 از نوامبر 2013 بیش از 80 میلیون کنسول در سراسر جهان فروخته است.
مدل باریک
همانند مدل های قبلی خود ، پلی استیشن 3 در سال 2009 مجدداً به عنوان یک مدل "باریک" عرضه شد. مدل دوباره طراحی شده 33٪ کوچکتر ، 36٪ سبک تر است و 34٪ تا 45٪ انرژی کمتری نسبت به مدل های قبلی مصرف می کند. علاوه بر این ، این سیستم دارای یک سیستم خنک کننده دوباره طراحی شده و یک پردازنده Cell کوچکتر است که به یک فرآیند تولید 45 نانومتری منتقل شده است. در 3 هفته اول فروش بیش از یک میلیون واحد فروخته شد. این طراحی مجدد همچنین از پشتیبانی CEC (که بیشتر توسط مارک های سازنده آن BraviaSync ، VIERA Link ، EasyLink و دیگران اشاره می شود) پشتیبانی می کند که امکان کنترل کنسول روی HDMI را با استفاده از کنترل از راه دور به عنوان کنترل کننده فراهم می کند. PS3 slim نیز به دلیل داشتن 45 نانومتر سلول ، ساکت و آرامتر از مدل های قبلی است. PS3 Slim دیگر مانند مدل های قبلی PS3 که در پشت کنسول قرار داشت ، دیگر سوئیچ "قدرت اصلی" (مشابه PlayStation 2 slim) را ندارد. این در 1 سپتامبر 2009 در آمریکای شمالی و اروپا و در 3 سپتامبر 2009 در ژاپن ، استرالیا و نیوزیلند به طور رسمی منتشر شد.
پلی استیشن 4
PlayStation 4 (PS4) توسط Sony Computer Entertainment در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ 20 فوریه 2013 اعلام شد. در جلسه ، سونی برخی مشخصات سخت افزاری کنسول جدید را فاش کرد. سیستم نسل هشتم که در سه ماهه چهارم سال 2013 راه اندازی شد ، معماری x86 را به سری پلی استیشن معرفی کرد. به گفته معمار اصلی سیستم ، مارک سرنی ، توسعه PlayStation 4 از اوایل سال 2008 آغاز شد. مدیر عامل پلی استیشن اروپا جیم رایان در سال 2011 تأکید کرد که سونی می خواهد از راه اندازی کنسول نسل بعدی در پشت رقابت جلوگیری کند.
در میان برنامه ها و سرویس های جدید ، سونی برنامه PlayStation را معرفی کرد که به دارندگان PS4 اجازه می دهد تلفن های هوشمند و تبلت ها را برای بهبود گیم پلی به صفحه دوم تبدیل کنند. این شرکت همچنین قصد داشت اولین سرویس پخش بازی PlayStation Now را که با استفاده از فناوری Gaikai تأسیس شده است ، آغاز کند. با استفاده از یک دکمه اشتراک گذاری در کنترل کننده جدید و امکان مشاهده مستقیم محتوای درون بازی از طریق دوستان ، سونی قصد داشت تمرکز بیشتری بر روی گیم پلی اجتماعی نیز داشته باشد. پلی استیشن 4 اولین بار در تاریخ 15 نوامبر 2013 در آمریکای شمالی منتشر شد.
پلی استیشن 5
PlayStation 5 با یک درایو دیسک Blu-ray 4K در حالت استراحت و یک DualSense
PlayStation 5 (PS5) در تاریخ 12 نوامبر سال 2020 در سراسر جهان منتشر شد و در کنار Xbox Series X و Series S که در همان ماه منتشر شدند ، بخشی از نسل نهم کنسول های بازی ویدیویی است. اولین اخبار مربوط به PS5 از مارک سرنی در مصاحبه ای با Wired در آوریل 2019 منتشر شد. حراج پلی استیشن5. سونی قصد دارد پلی استیشن 5 کنسول نسل بعدی آن باشد و تا پایان سال 2020 در سراسر جهان عرضه شود. در اوایل سال 2019 ، گزارش مالی سونی برای سه ماهه منتهی به 31 مارس 2019 ، تأیید می کند که سخت افزار نسل جدید در حال توسعه است اما زودتر از آوریل 2020 ارسال نمی شود.
مشخصات فعلی در اکتبر 2019 منتشر شد. این کنسول قرار است از پردازنده مرکزی 8 هسته ای و 16 رشته ای مبتنی بر ریز معماری Zen 2 AMD استفاده کند که در گره فرایند 7 نانومتری تولید شده است. پردازنده گرافیکی یک نوع سفارشی از خانواده Navi AMD با استفاده از معماری RDNA است که شامل پشتیبانی از شتاب سخت افزاری ارائه ردیابی اشعه ، امکان گرافیک ردیابی اشعه در زمان واقعی را فراهم می کند. کنسول جدید دارای فضای ذخیره سازی SSD سفارشی است ، زیرا Cerny بر نیاز به زمان بارگذاری سریع و پهنای باند بیشتر برای غوطه ورتر کردن بازی ها و همچنین پشتیبانی از جریان محتوای مورد نیاز از دیسک برای وضوح 8K تأکید کرد. در مصاحبه دوم با Wired در اکتبر 2019 ، جزئیات بیشتری از سخت افزار جدید فاش شد: درایو Blu-ray یکپارچه کنسول از دیسک های Blu-ray 100 گیگابایتی و Ultra HD Blu-ray پشتیبانی می کند ؛ در حین بازی نصب از روی دیسک اجباری است تا بتواند از SSD بهره ببرد ، کاربر می تواند ریز کنترل کند که می خواهد چه چیزی را نصب کند ، مانند نصب فقط اجزای چندنفره یک بازی. سونی در حال توسعه وضعیت گیم پلی به حالت تعلیق بهبود یافته برای پلی استیشن 5 است تا انرژی کمتری نسبت به پلی استیشن 4 مصرف کند.
کنترل کننده جدید سیستم ، DualSense دارای محرکهای سازگار است که می تواند مقاومت در برابر پخش کننده را در صورت لزوم تغییر دهد ، مانند تغییر مقاومت در هنگام عمل عقب کشیدن یک پیکان در یک کمان در بازی. این کنترلر همچنین از طریق محرک های سیم پیچ صدا دارای بازخورد لمسی قوی است که همراه با بلندگوی کنترلر بهبود یافته برای بازخورد بهتر در بازی ارائه می شود. حراج .اتصال USB-C به همراه باتری با امتیاز بالاتر از دیگر پیشرفت های کنترل کننده جدید است.
PlayStation 5 دارای یک رابط کاربری کاملاً نوسازی شده است. پلی استیشن 5 با اکثر بازی های پلی استیشن 4 و پلی استیشن VR سازگار به عقب است ، با Cerny اظهار داشت که منظور از انتقال به کنسول جدید یک نرم است. در مصاحبه بعدی ، جیم رایان در مورد PlayStation 5 صحبت کرد که می تواند "99٪" از بازیهای PlayStation 4 را انجام دهد ، برآوردی که از حجم نمونه "هزاران" حاصل شده است. در CES 2020 ، سونی از آرم رسمی این پلتفرم رونمایی کرد.
منبع : ویکی پدیا