پلی استیشن دو

PlayStation 2 (PS2) یک کنسول بازی ویدیویی خانگی است که توسط Sony Computer Entertainment تولید و به بازار عرضه شده است. حراجی. این اولین بار در ژاپن در 4 مارس 2000 ، در آمریکای شمالی در 26 اکتبر 2000 ، در اروپا در 24 نوامبر 2000 و استرالیا در 24 نوامبر 2000 منتشر شد. این جانشین نسخه اصلی PlayStation و همچنین قسط دوم در لیست کنسول PlayStation. این کنسول که نسل ششم است ، با Dreamcast سگا ، GameCube نینتندو و Xbox اصلی مایکروسافت رقابت می کند.

PS2 که در سال 1999 اعلام شد ، برای کنترلر قبلی خود DualShock و همچنین بازی هایش سازگاری با گذشته را ارائه می دهد. PS2 با فروش بیش از 155 میلیون دستگاه در سراسر جهان ، پرفروش ترین کنسول بازی ویدیویی در تمام دوران ها است. حراج کالا.بیش از 3800 عنوان بازی با فروش بیش از 1.5 میلیارد نسخه برای PS2 منتشر شده است. سونی بعداً در سال 2004 چندین نسخه کوچکتر و سبک تر از کنسول معروف به مدلهای Slimline تولید کرد.

PS2 حتی با انتشار جانشین خود ، پلی استیشن 3 ، تا نسل هفتم نیز محبوبیت خوبی داشت و تولید آن تا سال 2013 ادامه داشت ، که سرانجام سونی اعلام کرد پس از بیش از دوازده سال تولید قطع شده است - یکی از طولانی ترین عمرها یک کنسول بازی ویدیویی. علی رغم اعلامیه ، تولیدات جدید کنسول تا پایان سال 2013 همچنان ادامه داشت ، از جمله Final Fantasy XI: Seekers of Adoulin برای ژاپن ، FIFA 14 برای آمریکای شمالی ، و Pro Evolution Soccer 2014 برای اروپا. خدمات تعمیرات این سیستم در ژاپن در 7 سپتامبر 2018 پایان یافت.

تاریخ

اگرچه سونی جزئیات مربوط به توسعه PlayStation 2 را مخفی نگه داشته است ، کار با این کنسول تقریباً از زمان انتشار نسخه اصلی PlayStation (اواخر سال 1994) آغاز شده است. خودی ها اظهار داشتند که این برنامه در سواحل غربی ایالات متحده توسط اعضای سابق نرم افزار Argonaut ساخته شده است. تا سال 1997 این خبر به مطبوعات رسیده بود که این کنسول با PlayStation اصلی ، دی وی دی پلیر داخلی و اتصال به اینترنت سازگار است. سونی پلی استیشن 2 (PS2) را در تاریخ 1 مارس 1999 اعلام کرد. این کنسول بازی ویدیویی به عنوان رقیبی برای Sega's Dreamcast قرار گرفت ، اولین کنسول نسل ششم منتشر شده ، اگرچه در نهایت رقبای اصلی PS2 نینتندو GameCube و مایکروسافت بودند. Xbox.  Dreamcast خود در اواخر همان سال با موفقیت بیش از 500000 واحد در دو هفته در آمریکای شمالی راه اندازی شد.

اندکی پس از راه اندازی Dreamcast در آمریکای شمالی ، سونی از PlayStation 2 در نمایشگاه بازی توکیو در 20 سپتامبر 1999 رونمایی کرد. سونی از بازی های آینده PlayStation 2 شامل Gran Turismo 2000 (بعداً با نام Gran Turismo 3: A-Spec) و Tekken Tag Tournament - نسخه های نمایشی کاملاً قابل پخش نشان داد - که توانایی ها و قدرت گرافیکی کنسول را نشان می داد.

PS2 در مارس 2000 در ژاپن ، اکتبر در آمریکای شمالی و نوامبر در اروپا راه اندازی شد. فروش کنسول ، بازی ها و لوازم جانبی در روز اول 250 میلیون دلار به دست آورد ، و این 97 میلیون دلار در روز اول Dreamcast بود.  مستقیماً پس از انتشار ، یافتن واحدهای PS2 در قفسه های خرده فروشی به دلیل تأخیرهای تولید دشوار بود. گزینه دیگر خرید آنلاین کنسول از طریق وب سایت های حراج مانند eBay بود ، جایی که مردم بیش از هزار دلار برای کنسول پرداخت می کردند. PS2 در ابتدا بر اساس قدرت نام تجاری PlayStation و سازگاری با عقب بودن کنسول ، فروش خوبی داشت و یک روز پس از عرضه تا 5 مارس 2000 بیش از 980،000 دستگاه در ژاپن فروخت. این به PS2 این امکان را می داد تا از پایه بزرگ نصب شده توسط PlayStation استفاده کند - یکی دیگر از نقاط مهم فروش این رقابت. تبلیغات . بعداً ، سونی کیت های توسعه جدیدی را برای توسعه دهندگان بازی و واحدهای PS2 بیشتری را برای مصرف کنندگان اضافه کرد. قابلیت داخلی PS2 همچنین مخاطبان خود را فراتر از گیمر گسترش داد  ، زیرا قیمت گذاری اولین نسخه آن یک یا کمتر از یک دستگاه پخش دی وی دی مستقل بود. این امر باعث شد این کنسول کم هزینه وارد بازار نمایش خانگی شود.

موفقیت PS2 در پایان سال 2000 باعث ایجاد مشکلات سگا از نظر مالی و رقابتی شد و سگا اعلام کرد که Dreamcast در مارس 2001 ، فقط 18 ماه پس از عرضه موفقیت آمیز Western ، متوقف شد. علیرغم اینکه Dreamcast هنوز از سال 2001 پشتیبانی می کرد ، PS2 بیش از 6 ماه تنها کنسول نسل ششم باقی مانده بود قبل از اینکه با رقبای جدید خود روبرو شود: GameCube نینتندو و Xbox مایکروسافت. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی یک تقابل نزدیک سه طرفه در میان این سه کنسول را داشتند. ایکس باکس قدرتمندترین سخت افزار را داشت ، در حالی که GameCube کم هزینه ترین کنسول بود و نینتندو برای تشویق توسعه دهندگان شخص ثالث سیاست خود را تغییر داد. یادگیری سئو.در حالی که پلی استیشن 2 از نظر تئوری ضعیف ترین مشخصات از این سه مورد را داشت ، اما به دلیل پایه نصب شده به علاوه تعهد قوی در زمینه توسعه دهنده و همچنین یک دی وی دی پلیر داخلی (در Xbox به آداپتور احتیاج داشت ، در حالی که GameCube کاملاً پشتیبانی نمی کرد) دارای شروع کار بود. ). در حالی که ترکیب اولیه بازی های پلی استیشن 2 متوسط ​​قلمداد می شد ، اما در فصل تعطیلات سال 2001 با انتشار چندین بازی پرفروش که روند فروش PS2 را حفظ کرده و رقبای جدیدتر خود را حفظ می کردند ، این تغییر کرد. سونی همچنین با ایمن سازی موقت انحصاری های پلی استیشن 2 برای بازی های مورد انتظار مانند سری Grand Theft Auto و Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ، با Xbox مقابله کرد.

سونی قیمت کنسول را در ماه مه 2002 از 299 دلار به 199 دلار در آمریکای شمالی کاهش داد ، و این قیمت همان GameCube و 100 دلار کمتر از Xbox بود. همچنین در همین زمان قصد داشت قیمت را در ژاپن کاهش دهد.  در سال 2003 دو بار قیمت را در ژاپن کاهش داد. در سال 2006 ، سونی پیش بینی انتشار پلی استیشن 3 هزینه کنسول را کاهش داد.

سونی ، برخلاف سگا با Dreamcast ، در ابتدا در چند سال اول تأکید کمی بر بازی آنلاین داشت ، اگرچه با راه اندازی Xbox با قابلیت آنلاین تغییر کرد. همزمان با انتشار Xbox Live ، سونی در اواخر سال 2002 آداپتور شبکه پلی استیشن را با چندین عنوان آنلاین شخص ثالث در کنار آن منتشر کرد ، مانند SOCOM Navy SEALs SOCOM برای نشان دادن پشتیبانی فعال خود از بازی اینترنتی. سونی همچنین تبلیغات شدیدی انجام داد و مدل آنلاین آن از پشتیبانی Electronic Arts (EA) برخوردار بود. EA تا سال 2004 عناوین آنلاین ایکس باکس را ارائه نمی داد. اگرچه سونی و نینتندو هر دو دیر شروع کردند و اگرچه هر دو از یک مدل غیرمتمرکز بازی آنلاین پیروی می کنند که مسئولیت تهیه سرورها به عهده توسعه دهنده است ، اما اقدامات این شرکت باعث شده است که فروش آنلاین یک فروش عمده باشد. نقطه PS2.

در سپتامبر 2004 ، به موقع برای عرضه Grand Theft Auto: San Andreas ، سونی PS2 جدیدتر و باریک تری را رونمایی کرد. در حال آماده سازی برای عرضه مدلهای جدید (SCPH-700xx-9000x) ، سونی ساخت مدلهای قدیمی (SCPH-3000x-500xx) را متوقف کرد تا به کانال توزیع اجازه دهد سهام خود را از واحدها خالی کند. پس از تولید آشکار مسئله - طبق گزارشات سونی تقاضا را دست کم گرفت - باعث ایجاد کندی اولیه در تولید واحد جدید شد که تا حدی ناشی از کمبود بین زمان پاکسازی واحدهای قدیمی و آماده شدن واحدهای جدید بود. این مسئله در انگلیس پیچیده شد که یک تانکر نفتکش روسی در کانال سوئز گیر کرد و مانع مسدود شدن کشتی از چین شد که حامل PS2 به مقصد انگلیس بود. طی یک هفته در ماه نوامبر ، فروش انگلیس بالغ بر 6000 واحد بود - در حالی که چند هفته قبل 70،000 واحد بود. روز قبل از کریسمس در بیش از 1700 فروشگاه در آمریکای شمالی کمبود وجود داشت.

در سال 2010 ، سونی یک تلویزیون با پلی استیشن 2 داخلی را معرفی کرد.

سخت افزاv

این بخش برای تأیید نیاز به نقل قول های اضافی دارد. لطفاً با افزودن نقل قول ها به منابع معتبر به بهبود این مقاله کمک کنید. اطلاعات بدون مرجع ممکن است مشکل ایجاد کرده و پاک شوند. (جولای 2015) (با نحوه و زمان حذف این پیام الگو آشنا شوید)

نرم افزار PlayStation 2 در ابتدا روی DVD-ROM توزیع می شد ، برخی از عناوین در CD-ROM منتشر می شدند. علاوه بر این ، این کنسول می تواند سی دی های صوتی و فیلم های DVD را پخش کند و تقریباً با تمام بازی های اصلی PlayStation سازگار است. خرید کنسول بازیPlayStation 2 همچنین از کارت های حافظه و کنترل کننده های PlayStation پشتیبانی می کند ، اگرچه کارت های حافظه PlayStation اصلی فقط با بازی های اصلی PlayStation کار می کنند و ممکن است کنترل کننده ها از همه عملکردها (مانند دکمه های آنالوگ) برای بازی های PlayStation 2 پشتیبانی نکنند.

ظرفیت کارت حافظه PlayStation 2 استاندارد 8 مگابایت است. انواع مختلفی از کارتهای حافظه تولیدی غیر سونی برای PlayStation 2 موجود است که ظرفیت حافظه بزرگتر از 8 مگابایت استاندارد را فراهم می کند.

این کنسول همچنین دارای 2 پورت USB و 1 پورت IEEE 1394 (Firewire) (فقط SCPH-10000 تا 3900x) است. یک درایو دیسک سخت می تواند در یک مکان گسترش در پشت کنسول نصب شود و برای انجام بازی های خاص ، به ویژه محبوب Final Fantasy XI ، مورد نیاز است. این فقط در مدل های خاص موجود است.

این کنسول از پردازنده مرکزی Emotion Engine استفاده می کند که توسط سونی و توشیبا به صورت سفارشی طراحی شده و براساس معماری MIPS با عملکرد نقطه شناور 6.2 GFLOPS طراحی شده است. GPU نیز به همین ترتیب برای کنسول طراحی شده است و Graphics Synthesizer نامیده می شود ، با پر کردن 2.4 گیگا پیکسل در ثانیه ، قادر به ارائه حداکثر 75 میلیون چند ضلعی در ثانیه است. کالای دیجیتال .هنگام محاسبه ویژگی هایی مانند نور ، نقشه برداری بافت ، هوش مصنوعی و فیزیک بازی ، عملکرد واقعی آن 3 میلیون تا 16 میلیون چند ضلعی در ثانیه است.

تصویری و صوتی

PlayStation 2 ممکن است بطور طبیعی از وضوح تصویری در SDTV و HDTV از 480i به 480p استفاده کند در حالیکه بازیهای دیگر مانند Gran Turismo 4 و Tourist Trophy با استفاده از هر یک از استانداردهای زیر شناخته شده اند که از رزولوشن 1080i بالا  پشتیبانی می کنند: ویدیوی ترکیبی  (480i) ، S-Video [49] (480i) ، RGB [50] (480i / p) ، VGA (فقط برای بازی های پیش رونده اسکن و PS2 Linux فقط) ، ویدئو م componentلفه YPBPR (که نمایش داده می شود اصلی ترین بازی های PlayStation در حالت 240p بومی که اکثر مجموعه های HDTV از آنها پشتیبانی نمی کند و D-Terminal. [54] کابل ها برای همه این انواع سیگنال در دسترس هستند. این کابل ها همچنین از صدای استریو آنالوگ تولید می کنند. علاوه بر این ، یک مدولاتور RF برای اتصال سیستم به تلویزیون های قدیمی برای سیستم در دسترس است.

صدای دیجیتال (S / PDIF) همچنین ممکن است توسط کنسول از طریق رابط TOSLINK آن که صدای 2.0 کانال PCM ، 5.1 و 6.1 کانال را با فرمت های Dolby Digital ، Dolby Digital Surround EX ، DTS و DTS-ES صادر می کند ، تولید شود.

پشتیبانی آنلاین

کاربران PlayStation 2 این امکان را داشتند که با استفاده از شماره گیری یا اتصال باند پهن اینترنت ، بازی های انتخابی را از طریق اینترنت انجام دهند. طاها بیوتی. آداپتور شبکه PlayStation 2 برای مدلهای اصلی مورد نیاز بود ، در حالی که مدلهای باریک شامل پورتهای شبکه روی کنسول بودند. بعداً مایکروسافت به جای داشتن یک سرویس آنلاین یکپارچه و مبتنی بر اشتراک مانند Xbox Live به عنوان رقیب ، مایکروسافت برای کنسول Xbox خود انتخاب کرد ، مسئولیت ناشر بازی با چند نفره آنلاین بر عهده ناشر بازی بود و در سرورهای شخص ثالث اجرا می شد. بسیاری از بازی های پشتیبانی آنلاین به طور انحصاری از دسترسی به اینترنت باند پهن پشتیبانی می کنند.

منبع : ویکی پدیا