پلی استیشن 3

PlayStation 3 (PS3) یک کنسول بازی ویدیویی خانگی است که توسط Sony Computer Entertainment ساخته شده است. این جانشین PlayStation 2 است و بخشی از کنسول های مارک PlayStation است. اولین بار در 11 نوامبر 2006 در ژاپن ، 17 نوامبر 2006 در آمریکای شمالی و 23 مارس 2007 در اروپا و استرالیا منتشر شد. پلی استیشن 3 به عنوان بخشی از کنسول های نسل هفتم بازی های ویدیویی در درجه اول با Xbox 360 مایکروسافت و Wii نینتندو رقابت می کرد.

این کنسول برای اولین بار در E3 2005 به طور رسمی معرفی شد و در اواخر سال 2006 عرضه شد. این اولین کنسولی بود که از Blu-ray Disc به عنوان ذخیره سازی اصلی خود استفاده می کرد. حراج. این کنسول اولین پلی استیشن بود که از طریق اتصال از راه دور با PlayStation Portable و PlayStation Vita از طریق کنسول دستی قابل کنترل در سرویس های بازی اجتماعی ، از جمله شبکه PlayStation است و همچنین اولین کنسولی که از طریق کنسول دستی قابل کنترل است. در سپتامبر 2009 ، مدل باریک پلی استیشن 3 منتشر شد. دیگر توانایی سخت افزاری برای اجرای بازی های PS2 را فراهم نمی کرد. این سبک تر و نازک تر از نسخه اصلی بود ، و دارای یک آرم و طراحی بازاریابی دوباره طراحی شده ، و همچنین یک تغییر کوچک در شروع کار در نرم افزار بود. حراج کالا . سپس یک نسخه Super Slim در اواخر سال 2012 منتشر شد و کنسول را پالایش و طراحی مجدد کرد.

در طی سالهای اولیه استقبال منفی از سیستم ، به دلیل قیمت بالای آن (599 دلار برای مدل 60 گیگابایتی ، 499 دلار برای مدل 20 گیگابایتی) ، معماری پیچیده پردازنده و نداشتن بازی های با کیفیت ، اما به دلیل Blu- قابلیت های اشعه و "پتانسیل استفاده نشده". با گذشت زمان استقبال مثبت تر می شود. این سیستم شروع کندی در بازار داشت اما به ویژه پس از معرفی مدل Slim موفق به بازیابی شد. جانشین آن ، PlayStation 4 ، بعداً در نوامبر 2013 منتشر شد. در 29 سپتامبر 2015 ، سونی تأیید کرد که فروش PlayStation 3 در نیوزیلند متوقف می شود ، اما این سیستم در بازارهای دیگر همچنان تولید می شود. حمل و نقل واحدهای جدید به اروپا و استرالیا در مارس 2016 و پس از آن آمریکای شمالی به پایان رسید که در اکتبر 2016 به پایان رسید. با ورود به سال 2017 ، ژاپن آخرین سرزمینی بود که واحدهای جدید هنوز در آن تولید می شدند تا 29 مه 2017 ، زمانی که سونی تأیید کرد PlayStation 3 در ژاپن متوقف شده است.

تاریخ

PlayStation 3 در سال 2001 شروع به کار کرد زمانی که کن کوتاراگی ، رئیس وقت Sony Computer Entertainment ، اعلام کرد که سونی ، توشیبا و IBM در توسعه ریز پردازنده Cell همکاری خواهند کرد.  در آن زمان ، Shuhei Yoshida گروهی از برنامه نویسان را در این تیم سخت افزاری هدایت کرد تا ایجاد بازی های نسل بعدی را کشف کنند. در اوایل سال 2005 ، تمرکز در سونی به سمت توسعه عناوین معرفی PS3 تغییر یافت.  سونی در 16 مه 2005 ، در E3 2005 ، PlayStation 3 را رسماً به معرض نمایش عموم گذاشت  به همراه طرح اولیه کنترلر Sixaxis به شکل بومرنگ.  نسخه کاربردی سیستم در آنجا حضور نداشت ،  و نه در نمایشگاه توکیو در سپتامبر 2005 ، اگرچه تظاهرات (مانند Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriot ها ) در هر دو رویداد برگزار شد در مورد کیت های توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه های شخصی قابل مقایسه. تصاویر ویدئویی بر اساس مشخصات پیش بینی شده PlayStation 3 نیز نشان داده شد (به ویژه یک نسخه آزمایشی فنی Final Fantasy VII).

نمونه اولیه نشان داده شده در ماه مه 2005 دارای دو پورت HDMI ، سه پورت اترنت و شش پورت USB بود. [28] با این حال ، هنگامی که سیستم یک سال بعد در E3 2006 دوباره نمایش داده شد ، این موارد به یک پورت HDMI ، یک پورت اترنت و چهار پورت USB ، احتمالاً برای کاهش هزینه ها.  دو پیکربندی سخت افزاری نیز برای این کنسول اعلام شد: یک مدل 20 گیگابایتی و یک مدل 60 گیگابایتی ، به ترتیب 499 دلار آمریکا (499 یورو) و 599 دلار آمریکا (599 یورو). [29] مدل 60 گیگابایتی تنها پیکربندی بود که از درگاه HDMI ، اینترنت Wi-Fi ، کارت خوان های فلش و تریم کرومی با آرم نقره ای بهره می برد. هر دو مدل برای انتشار همزمان در سراسر جهان اعلام شد: 11 نوامبر 2006 ، برای ژاپن و 17 نوامبر 2006 ، برای آمریکای شمالی و اروپا.

در تاریخ 6 سپتامبر 2006 ، سونی اعلام کرد که راه اندازی منطقه PAL PlayStation 3 به دلیل کمبود مواد مورد استفاده در درایو Blu-ray تا مارس 2007 به تأخیر می افتد. در نمایشگاه توکیو در 22 سپتامبر 2006 ، سونی اعلام کرد که دارای یک درگاه HDMI بر روی سیستم 20 گیگابایتی است ، اما یک تریم کروم ، کارت خوان های فلش ، آرم نقره ای و Wi-Fi شامل نمی شود.  همچنین ، قیمت راه اندازی مدل 20 گیگابایتی ژاپن بیش از 20٪ کاهش یافت  و مدل 60 گیگابایتی برای یک طرح قیمت گذاری باز در ژاپن اعلام شد. در طی این رویداد ، سونی 27 بازی قابل پخش PS3 را که از سخت افزار نهایی اجرا می شوند ، نشان داد.

PlayStation 3 اولین بار در ژاپن در 11 نوامبر 2006 ، ساعت 07:00 منتشر شد. طبق رسانه ایجاد ، 81،639 سیستم PS3 ظرف 24 ساعت از زمان معرفی آن در ژاپن فروخته شد. بلافاصله پس از عرضه در ژاپن ، PS3 در 17 نوامبر 2006 در آمریکای شمالی منتشر شد. فروش ویژه. گزارش های مربوط به خشونت ، انتشار PS3 را احاطه کرده است. یک مشتری مورد اصابت گلوله قرار گرفت ، اردوگاهان با حمله اسلحه مورد سرقت قرار گرفتند ، مشتری با شلیک با اسلحه BB در درایو مورد اصابت گلوله قرار گرفت ، و 60 اردوگاه بیش از 10 سیستم جنگیدند.

این کنسول در ابتدا برای انتشار جهانی تا ماه نوامبر در نظر گرفته شده بود ، اما در آغاز ماه سپتامبر انتشار آن در اروپا و بقیه جهان تا مارس به تأخیر افتاد. برخی از شرکت ها با تأخیر در آخرین لحظه ، سپرده هایی را برای پیش خرید گرفته بودند که در آن سونی به مشتریان اطلاع داد که واجد شرایط بازپرداخت کامل هستند یا می توانند پیش سفارش را ادامه دهند. در 24 ژانویه 2007 ، سونی اعلام کرد که فروش پلی استیشن 3 در تاریخ 23 مارس 2007 در اروپا ، استرالیا ، خاورمیانه ، آفریقا و نیوزیلند آغاز خواهد شد. این سیستم در دو روز اول خود حدود 600000 واحد فروخت. در 7 مارس 2007 ، 60 گیگابایت پلی استیشن 3 با قیمت 799 دلار استرالیا در سنگاپور راه اندازی شد. این کنسول در 16 ژوئن 2007 در کره جنوبی به عنوان یک نسخه مجهز به دیسک سخت 80 گیگابایتی و IPTV راه اندازی شد.

مدل باریک

به دنبال گمانه زنی ها درباره کار کردن سونی بر روی یک مدل "باریک" ، سونی رسماً مدل PS3 CECH-2000 را در 18 آگوست 2009 ، در کنفرانس مطبوعاتی Sony Gamescom اعلام کرد. ویژگی های جدید شامل ضریب شکل باریک تر ، کاهش مصرف برق و سیستم خنک کننده ساکت تر است. بررسی کنسول بازی. در سپتامبر 2009 در سرزمین های اصلی منتشر شد. در همان زمان ، یک آرم جدید برای این کنسول معرفی شد تا جایگزین واژه های قبلی "مرد عنکبوتی" شود (به دلیل استفاده از همان فونت آرم های سونی) فیلم های مرد عنکبوتی فعلی) ، با علامت کلیدی جدید "PS3" که باعث ایجاد طراحی علامت کلیدی PlayStation 2 می شود و جای حروف بزرگ PlayStation 3 را می گیرد.

uper مدل باریک

در سپتامبر 2012 در نمایشگاه توکیو ، سونی اعلام کرد که طراحی جدید و باریک PS3 (CECH-4000) قرار است در اواخر سال 2012 به بازار عرضه شود و این نسخه با هارد دیسک 250 گیگابایتی یا 500 گیگابایتی در دسترس خواهد بود. سه نسخه از مدل Super Slim نشان داده شد: یکی با هارد دیسک 500 گیگابایتی ، دیگری با هارد دیسک 250 گیگابایتی که در مناطق PAL موجود نیست و نسخه دیگر با حافظه فلش 12 گیگابایتی که در مناطق PAL موجود است ، و در کانادا فضای ذخیره سازی مدل 12 گیگابایتی با یک هارد دیسک مستقل 250 گیگابایتی قابل ارتقا است. یک پایه عمودی نیز برای مدل آزاد شد. در انگلستان ، مدل 500 گیگابایتی در 28 سپتامبر 2012 منتشر شد. و مدل 12 گیگابایتی در 12 اکتبر 2012 منتشر شد. در ایالات متحده ، PS3 Super Slim ابتدا به عنوان یک کنسول همراه عرضه شد. مدل 250 گیگابایتی همراه با نسخه بهترین بازی سال Uncharted 3: Drake's Deception بود و در 25 سپتامبر 2012 منتشر شد. و مدل 500 گیگابایتی با Assassin's Creed III همراه بود و در تاریخ 30 اکتبر 2012 منتشر شد. در ژاپن ، مدل Super Slim با رنگ سیاه در 4 اکتبر 2012 به بازار عرضه شد. و مدل Super Slim سفید رنگ در 22 نوامبر 2012 منتشر شد. مدل Super Slim 20 درصد کوچکتر و 25 درصد سبک تر از مدل Slim است و از یک پوشش دیسک کشویی دستی به جای پوشش دیسک شکاف دار موتور دار Slim برخوردار است. مدل. مدل Super Slim سفید رنگ در 27 ژانویه 2013 در ایالات متحده به عنوان بخشی از مجموعه بازی های فوری منتشر شد. مدل های رنگی قرمز گارنت و آبی Azurite در تاریخ 28 فوریه 2013 در ژاپن به بازار عرضه شد. نسخه Garnet Red در آمریکای شمالی در تاریخ 12 مارس 2013 به عنوان بخشی از بسته God of War: Ascension با 500 گیگابایت فضای ذخیره سازی و حاوی God of War: Ascension و همچنین God of War Saga منتشر شد. مدل Azurite Blue در تاریخ 8 اکتبر 2013 به عنوان انحصاری GameStop با فضای ذخیره سازی 250 گیگابایت منتشر شد.

بازی ها

PlayStation 3 با 14 عنوان در آمریکای شمالی راه اندازی شد و سه عنوان دیگر قبل از پایان سال 2006 منتشر شد.  پس از هفته اول فروش تایید شد که مقاومت: سقوط انسان از بازیهای Insomniac بازی پر فروش در آمریکای شمالی است. این بازی توسط بسیاری از وب سایت های بازی ویدیویی ، از جمله GameSpot و IGN ، به شدت مورد ستایش قرار گرفت ، هر دو جایزه بهترین بازی سال PlayStation 3 را برای سال 2006 به آن اعطا کردند.  برخی از عناوین پنجره پرتاب را از دست دادند و تا اوایل سال 2007 به تأخیر افتادند ، مانند The Elder Scrolls IV: Oblivion، F.E.A.R. و Sonic the Hedgehog. در زمان پرتاب ژاپن ، بازی Ridge Racer 7 پرفروش ترین بازی بود ، در حالی که Mobile Suit Gundam: Crossfire نیز در فروش خوب ظاهر شد هر دو پیشنهادات Namco Bandai Games بودند. PlayStation 3 با 24 عنوان در اروپا راه اندازی شد ، از جمله عناوین ارائه نشده در آمریکای شمالی و ژاپن ، مانند فرمول یک قهرمانی نسخه ، MotorStorm و Virtua Fighter 5. مقاومت: Fall of Man و MotorStorm موفق ترین عناوین سال 2007 بودند ، و متعاقباً هر دو بازی دنباله هایی به صورت Resistance 2 و MotorStorm: Pacific Rift دریافت کردند.

در E3 2007 ، سونی توانست تعدادی از بازی های ویدیویی آینده خود را برای PlayStation 3 نشان دهد ، از جمله Heavenly Sword، Lair، Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction، Warhawk and Uncharted: Drake's Fortune؛ همه آنها در سه ماهه سوم و چهارم سال 2007 منتشر شدند. همچنین تعدادی از عناوین نمایش داده شده در سالهای 2008 و 2009 به نمایش در آمد. از جمله Killzone Infamous، Gran Turismo 5 Prologue، LittleBigPlanet و SOCOM: تقابل مهر و موم نیروی دریایی ایالات متحده. تعدادی از انحصاری های شخص ثالث نیز نشان داده شد ، از جمله Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriot ها ، در کنار سایر عناوین برجسته شخص ثالث مانند Grand Theft Auto IV ، Call of Duty 4: Modern Warfare ، Assassin's Creed ، Devil May Cry 4 و Resident Evil 5. دو عنوان مهم دیگر برای پلی استیشن 3 ، Final Fantasy XIII و Final Fantasy Versus XIII ، در TGS 2007 به منظور دلجویی از بازار ژاپن به نمایش درآمد.

سونی از همان زمان محدوده بودجه خود را در عناوین PlayStation 3 راه اندازی کرده است ، که به عنوان بزرگترین محدوده بازدیدها در آمریکای شمالی ،  محدوده پلاتین در اروپا و استرالیا و بهترین محدوده در ژاپن شناخته می شود. از جمله عناوین موجود در محدوده بودجه می توان به مقاومت: Fall of Man ، MotorStorm ، Uncharted: Drake's Fortune ، Rainbow Six: Vegas ، Call of Duty 3 ، Assassin's Creed و Ninja Gaiden Sigma اشاره کرد. از اکتبر 2009 Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots، Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction، Devil May Cry Army of Two، Battlefield: Bad Company و Midnight Club: لس آنجلس نیز به این لیست پیوسته اند.

تا 31 مارس 2012 ، 595 میلیون بازی برای PlayStation 3 فروخته شده است. از بهترین بازی های PS3 می توان به Grand Theft Auto V ، Gran Turismo 5 ، The Last of Us ، Uncharted 3: Drake's Deception و Uncharted 2: Among Thieves اشاره کرد.

آخرین بازی منتشر شده در پلی استیشن 3 Shakedown: Hawaii در تاریخ 20 آگوست 2020 بود.

استریوسکوپی سه بعدی

در دسامبر 2008 ، CTO بازی Blitz Games اعلام کرد که با استفاده از فناوری خاص خود ، بازی 3D و مشاهده فیلم بصورت استریوسکوپی را برای Xbox 360 و PlayStation 3 به ارمغان می آورد. این اولین بار در PS3 با استفاده از فناوری خود Sony در ژانویه 2009 در نمایشگاه الکترونیک مصرفی به صورت عمومی نشان داده شد. به روزنامه نگاران Wipeout HD و Gran Turismo 5 Prologue به صورت سه بعدی به عنوان نمایشی از نحوه کارکرد این فناوری در صورت اجرای در آینده نشان داده شد. به روزرسانی نرم افزار 3.30 به طور رسمی عناوین PS3 را به صورت سه بعدی پخش می کند که برای استفاده از آنها نیاز به نمایشگر سازگار است. به روزرسانی نرم افزار 3.50 سیستم آن را برای فیلمهای سه بعدی آماده کرده است. در حالی که خود بازی برای استفاده از فناوری 3D باید برنامه ریزی شده باشد ، ممکن است عناوین وصله داده شوند تا عملکرد را به صورت عقب مانده اضافه کنند. عناوین با چنین وصله هایی شامل Wipeout HD ، Pain و Super Stardust HD هستند.

سخت افزار

پلی استیشن 3 اولین کنسولی بود که دارای پورت HDMI بود.

PlayStation 3 در سمت چپ خود محدب است ، و آرم PlayStation به صورت عمودی ، در حالت عمودی قرار دارد (قسمت بالایی هنگام افقی محدب است) و دارای رنگ مشکی براق است. طراح PlayStation ، Teiyu Goto اظهار داشت که آرم الهام گرفته از قلم Spider-Man "یکی از اولین عناصری بود که رئیس جمهور SCEI کن کوتاراگی در مورد آن تصمیم گرفت و این آرم ممکن است نیروی محرک شکل PS3 باشد".

در 22 مارس 2007 ، SCE و دانشگاه استنفورد نرم افزار Folding @ home را برای PlayStation 3 منتشر کردند. این برنامه به دارندگان PS3 این امکان را می دهد تا قدرت محاسبات کنسول های خود را برای کمک به مطالعه روند تاشو پروتئین برای تحقیقات بیماری به آنها بدهند.

در ابر رایانه استفاده کنید

از سخت افزار PS3 همچنین برای ساخت ابر رایانه برای محاسبات با کارایی بالا استفاده شده است. Fixstars Solutions نسخه ای از Yellow Dog Linux را برای PlayStation 3 به فروش می رساند (که در اصل توسط Terra Soft Solutions فروخته می شد). RapidMind یک بسته برنامه نویسی روان برای PS3 تولید کرد  ، اما اینتل در سال 2009 خریداری کرد. همچنین ، در تاریخ 3 ژانویه 2007 ، دکتر فرانک مولر ، دانشیار علوم کامپیوتر در NCSU ، 8 PS3 را جمع کرد. مولر اظهار داشت که 256 مگابایت رم سیستم برای این برنامه خاص محدودیت دارد و در تلاش است تا RAM بیشتری را به کار بیندازد. این نرم افزار شامل: Fedora Core 5 Linux ppc64، MPICHOpenMP v 2.5، GNU Compiler Collection و CellSDK 1.1. طاها بیوتی . به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه تر برای ابررایانه های معمولی ، ارتش ایالات متحده مجموعه های PS3 را برای اهداف تحقیقاتی خریداری کرده است. از واحدهای خرده فروشی PS3 Slim نمی توان برای ابر رایانه استفاده کرد ، زیرا PS3 Slim توانایی راه اندازی در سیستم عامل شخص ثالث را ندارد.

در دسامبر 2008 ، گروهی از هکرها از کلاستر 200 رایانه PlayStation 3 برای شکستن احراز هویت SSL استفاده کردند.

در نوامبر 2010 ، آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL) با اتصال 1760 PS3 سونی که شامل 168 واحد پردازش گرافیکی جداگانه و 84 سرور هماهنگ کننده در یک آرایه موازی با توانایی انجام 500 تریلیون عملیات شناور در ثانیه (500 TFLOPS) ، یک ابر رایانه قدرتمند ایجاد کرد. ). [91] همانطور که ساخته شده است ، خوشه کندور سی و سومین ابررایانه بزرگ جهان است و برای تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای با کیفیت بالا استفاده می شود.

مشخصات فنی

PlayStation 3 دارای یک درایو دیسک Blu-ray 2 سرعته دارای اسلات برای بازی ها ، فیلم های Blu-ray ، DVD و CD است.  این نسخه در ابتدا با درایوهای سخت 20 و 60 گیگابایتی در دسترس بود (مدل 20 گیگابایتی در مناطق PAL موجود نبود)  اما اندازه های مختلف تا 500 گیگابایت  از آن زمان در دسترس قرار گرفته است (نگاه کنید به : مقایسه مدل). تبلیغات . همه مدل های PS3 دارای هارددیسک های 2.5 اینچی SATA هستند که توسط کاربر قابل ارتقا هستند.

PlayStation 3 از پردازنده کوچک سلول ، طراحی شده توسط سونی ، توشیبا و IBM ، به عنوان پردازنده خود استفاده می کند که از یک "پردازشگر قدرت" (PPE) مبتنی بر PowerPC 3.2 گیگاهرتز و هشت عنصر پردازش هم افزا (SPE) ساخته شده است. برای افزایش بازده و کاهش هزینه ها ، تراشه دارای 8 SPE است. پس از ساخت ، هر تراشه آزمایش شده و SPE معیوب با استفاده از اصلاح لیزر قطع می شود و 7 SPE باقی می ماند. این بدان معنی است که در غیر این صورت می توان از پردازنده های دور انداخته شده ، هزینه ها و اتلاف ها را کاهش داد. فقط شش مورد از هفت SPE در دسترس توسعه دهندگان است زیرا SPE هفتم توسط سیستم عامل کنسول محفوظ است. یادگیری سئو.پردازش گرافیک توسط Nvidia RSX "Reality Synthesizer" انجام می شود که می تواند از 480i / 576i SD تا 1080p HD وضوح تولید کند.  PlayStation 3 دارای 256 مگابایت حافظه اصلی XDR DRAM و 256 مگابایت حافظه ویدیویی GDDR3 برای RSX است.

این سیستم دارای بلوتوث 2.0 (با پشتیبانی از حداکثر هفت دستگاه بلوتوث ) ، گیگابیت اترنت ، USB 2.0 و HDMI 1.4 [یادداشت 1] داخلی است. شبکه Wi-Fi نیز در همه مدل ها به جز 20 گیگابایت ساخته شده است. ، در حالی که یک کارت خوان فلش (سازگار با Memory Stick ، ​​SD / MMC و CompactFlash / Microdrive media) در مدل های 60 گیگابایتی و CECHExx 80 گیگابایتی داخلی تعبیه شده است.

مدل ها

PlayStation 3 در مدل های مختلفی تولید شده است: اصلی ، Slim و Super Slim. مدل های پی در پی ویژگی های مختلفی را اضافه یا حذف کرده اند ، قیمت خرید اولیه و وزن کنسول را کاهش داده و ظرفیت ذخیره سازی را افزایش داده اند (به استثنا موارد).

کنترل کننده ها و لوازم جانبی

کنترلر DualShock 3 در دست است

لوازم جانبی زیادی برای این کنسول ساخته شده است. این لوازم جانبی شامل کنترل کننده های بی سیم Sixaxis و DualShock 3 ، Logitech Driving Force GT ، کنترلر دقیق بی سیم Logitech ، BD Remote ، دوربین PlayStation Eye و لوازم جانبی ضبط ویدئو دیجیتال تیونر PlayTV DVB-T است.

در کنفرانس مطبوعاتی سونی E3 در سال 2006 ، کنترل کننده استاندارد بی سیم Sixaxis در آن زمان اعلام شد. این کنترلر بر اساس همان طراحی اساسی بود که کنترلر DualShock 2 پلی استیشن 2 داشت اما بی سیم بود ، فاقد قابلیت ارتعاش بود ، دارای شتاب سنج داخلی بود (که می توانست حرکت را در سه محور جهت دار و سه محور چرخشی تشخیص دهد ؛ در کل شش ، از این رو نام Sixaxis) و چند اصلاح زیبایی داشته است.

سونی در کنفرانس مطبوعاتی خود در نمایشگاه توکیو 2007 ، اعلام کرد DualShock 3 (با نام تجاری DUALSHOCK 3) ، یک کنترل کننده PlayStation 3 با همان عملکرد و طراحی Sixaxis ، اما دارای قابلیت ارتعاش. حساب های عملی نشان می دهد که کنترلر به طور قابل توجهی سنگین تر از کنترل کننده استاندارد Sixaxis است و قادر به ایجاد لرزش در قیاس با DualShock 2 است. در ژاپن در 11 نوامبر 2007 ؛ در آمریکای شمالی در 5 آوریل 2008 ؛ در استرالیا در 24 آوریل 2008 ؛ در نیوزیلند در 9 مه 2008 در سرزمین اصلی اروپا در 2 ژوئیه 2008 ،  و در انگلستان و ایرلند در 4 ژوئیه 2008.

در جریان نمایشگاه E3 2009 ، سونی از برنامه های خود برای رونمایی از یک کنترل کننده حرکتی بعداً رونمایی کرد که بعداً PlayStation Move در GDC 2010 نامگذاری شد. 19 سپتامبر 2010 ، در آمریکای شمالی و 21 اکتبر 2010 ، در ژاپن.

در 13 اکتبر 2010 ، سونی سیستم رسمی صدای فراگیر را برای PS3 از طریق کانال رسمی PlayStation YouTube اعلام کرد.

PlayStation 3 همچنین می تواند از کنترل کننده DualShock 4 در ابتدا از طریق کابل USB استفاده کند ، اما Firmware update 4.60 اتصال بی سیم را فعال می کند.

آماری در مورد قابلیت اطمینان

برخی از سیستم های اصلی PS3 "چربی" چراغ زردی را نشان می دهند که نشان دهنده خرابی غیر خاص است.

طبق گفته Ars Technica ، تعداد کنسول های PlayStation 3 که خرابی را تجربه کرده اند در حد معمول خرابی در صنعت الکترونیک مصرفی است ؛  مطالعه 2009 توسط SquareTrade ، ارائه دهنده ضمانت ، دو سال خرابی 10 را نشان داد ٪ برای PlayStation 3s.

در سپتامبر 2009 ، برنامه تلویزیونی واچ داگ بی بی سی گزارشی را در این زمینه پخش کرد و آن را "چراغ زرد مرگ" (YLOD) خواند. در میان کنسول هایی که خرابی را تجربه کردند ، آنها دریافتند که این اتفاق معمولاً 18 تا 24 ماه پس از خرید رخ می دهد ، در حالی که ضمانت نامه استاندارد سونی یک سال پس از خرید را شامل می شود. پس از این دوره زمانی ، دارندگان PlayStation 3 می توانند برای یک کنسول بازسازی شده مبلغی ثابت به Sony پرداخت کنند.

سونی ادعا کرد طبق آمار کنسول های برگشتی ، تقریباً 0.5٪ کنسول ها نشان دهنده YLOD بوده اند. در پاسخ به گزارش تلویزیونی ، سونی سندی را منتشر کرد که در آن از صحت و نتیجه گیری برنامه انتقاد شده است. به طور خاص این که این گسل ها شواهدی از نقص در تولید بود. این سند همچنین شکایت داشت که گزارش از نظر لحن نامناسب بوده و ممکن است به نام تجاری سونی آسیب برساند.

نرم افزار

سیستم نرم افزار

سونی توانایی به روزرسانی سیستم عامل ، که به آن نرم افزار سیستم گفته می شود ، را در نظر گرفته است. به روزرسانی ها از چند طریق قابل دستیابی هستند:

اگر PlayStation 3 به اینترنت متصل باشد ، ممکن است به روزرسانی ها مستقیماً از شبکه PlayStation به PlayStation 3 بارگیری و سپس نصب شوند. هر زمان که کنسول راه اندازی می شود ، سیستم های دارای اینترنت فعال به طور خودکار آنلاین را از نظر بروزرسانی نرم افزار بررسی می کنند.

با استفاده از رایانه شخصی خارجی ، کاربر می تواند به روزرسانی را از وب سایت رسمی PlayStation بارگیری کند ، آن را به رسانه ذخیره سازی قابل حمل منتقل کرده و روی سیستم نصب کند.

برخی از دیسک های بازی با به روزرسانی نرم افزار سیستم روی دیسک ارائه می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که بازی برای اجرای خود نیاز به به روزرسانی دارد. در این صورت ، ممکن است نرم افزار از دیسک نصب شود.

PlayStation 3 اصلی همچنین شامل قابلیت نصب سیستم عامل های دیگر ، مانند لینوکس بود. این مورد در مدل های باریک جدید وجود نداشت و با انتشار به روزرسانی سیستم عامل 3.21 در آوریل 2010 از همه کنسول های PlayStation 3 قدیمی حذف شد. این قابلیت اکنون فقط در اختیار کاربران کنسول های اصلی است که ترجیح می دهند نرم افزار سیستم خود را فراتر از نسخه به روز نکنند 3.15 یا کسانی که نسخه های شخص ثالث ، اصلاح شده و غیررسمی سیستم عامل را نصب کرده اند.

رابط کاربر گرافیکی3

نسخه استاندارد PlayStation 3 XrossMediaBar (با تلفظ "Cross Media Bar" و به اختصار XMB) شامل 9 دسته گزینه است. اینها عبارتند از: کاربران ، تنظیمات ، عکس ، موسیقی ، ویدئو ، خدمات تلویزیون / ویدیو ، بازی ، شبکه ، شبکه پلی استیشن و دوستان (مشابه نوار رسانه قابل حمل PlayStation). دسته خدمات تلویزیون / ویدیو برای خدماتی مانند Netflix و / یا اگر PlayTV یا torne نصب شده باشد ؛ اولین دسته در این بخش "کانال های من" است که به کاربران امکان می دهد خدمات مختلف پخش جریانی از جمله خدمات پخش جریانی خود سونی Crackle و PlayStation Vue را بارگیری کنند. به طور پیش فرض ، هنگام راه اندازی سیستم ، بخش What's New of PlayStation Network نمایش داده می شود. PS3 شامل توانایی ذخیره پروفایل های مختلف کاربر اصلی و ثانویه ، مدیریت و کاوش عکس ها با یا بدون نمایش اسلاید موسیقی ، پخش موسیقی و کپی کردن آهنگ های صوتی صوتی در یک دستگاه ذخیره داده متصل ، پخش فیلم و فایل های ویدیویی از درایو دیسک سخت ، یک دیسک نوری (Blu-ray Disc یا DVD-Video) یا یک حافظه انبوه USB یا کارت فلش اختیاری ، سازگاری برای صفحه کلید و ماوس USB و یک مرورگر وب که از عملکرد بارگیری پرونده سازگار پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، اگر یک سرور رسانه سازگار یا سرور DLNA در شبکه محلی شناسایی شود ، رسانه UPnP در دسته های صوتی / تصویری / عکس مربوطه ظاهر می شود. منوی Friends امکان ارسال نامه با شکلک و ویژگی های تصویر پیوست شده و گپ ویدیویی را فراهم می کند که به یک وب کم اختیاری PlayStation Eye یا EyeToy نیاز دارد. منوی Network امکان خرید آنلاین از طریق فروشگاه PlayStation و اتصال به PlayStation Portable از طریق Remote Play را فراهم می کند.

مدیریت حقوق دیجیتال

کنسول PlayStation 3 از انواع خاصی از داده ها محافظت می کند و از مدیریت حقوق دیجیتال برای محدود کردن استفاده از داده ها استفاده می کند. بازی ها و محتوای خریداری شده از فروشگاه شبکه پلی استیشن توسط مدیریت حقوق دیجیتال شبکه (NDRM) PlayStation اداره می شود. NDRM به کاربران امکان می دهد تا از حداکثر 2 مورد مختلف PlayStation 3 که با استفاده از شناسه شبکه PlayStation کاربر فعال شده اند ، به داده ها دسترسی داشته باشند. PlayStation 3 همچنین انتقال فیلم های محافظت شده با کپی را که از فروشگاه خود به سایر دستگاه ها بارگیری می شود ، محدود می کند و اظهار می دارد که پس از انجام نسخه پشتیبان تهیه نسخه پشتیبان تهیه شده از قبیل بارگیری فیلم جدید با محافظت از کپی ، فیلم های محافظت شده "به درستی بازیابی نمی شوند".

منبع : ویکی پدیا